Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
A Magyar Telekom 2010-ben hozott vérpezsdítést a hazai energiaellátásba, amikor szabadpiaci kereskedőként fix kedvezményeket kezdett kínálni lakossági ügyfelek részére is. A Portfolio.hu Pataki Róberttel, a társaság üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettesével beszélgetett a rezsicsökkentésről, a MOL-lal kötött együttműködésről, digitális otthonokról és a csoport energiapiaci terveiről.
P.: A Magyar Telekom 2010-ben egy látszólag idegen piacra lépett be, amikor megjelent a hazai energia-kiskereskedelemben. Miért fordult a társaság az energiaszektor felé?
Pataki Róbert: Aki követi a távközlési piacot, az tudja, hogy milyen tendenciák és trendek jellemzik iparágunkat. Ez a trend kétirányú: egyrészt arra sarkall minket, hogy találjunk olyan üzleti területeket, amelyekben addicionális bevétel- és profittermelési lehetőség van, illetve az ügyfélmegtartásban és a márka megítélésében is szerepet játszanak, másrészt azok a technológiák, amelyek az új trendek mellett megjelennek, új szolgáltatási lehetőségeket rejtenek magukban. Ebből logikusan következik annak vizsgálata, hogy a többi iparág számára milyen hasznot jelenthetnek ezek az új technológiák. Ez minden innovációs tevékenységünk, minden üzletfejlesztésünk alapja. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert nem l' art pour l' art módon nyúlunk új üzleti területekhez, hanem tudatos, folyamatos elemzési munka folyik a vállalaton belül. Meghatározott iparágakat illetve azok részszegmenseit vizsgáljuk, most már több mint 5 éve, abból a szempontból, hogy a technológia újraértelmezése hol segíthet hozzáadott értéket teremteni.
Az energetikát kiemelt területként kezeljük, mert meglátásunk szerint a szektor még meglehetősen kevés technológiát használ, pedig hatalmasak a lehetőségek. A távközlési, informatikai újítások mellett üzleti modell innovációra is gondolok.
Az energetikai szerepvállalásunkkal egyrészt meglévő képességeinket - technológia, ügyfélbázis, ügyfélkiszolgálás és informatika - kívántuk hasznosítani egy olyan alapvető fontosságú szolgáltatás esetén, ami jól illeszkedik alaptevékenységünkbe. A Magyar Telekom jelenleg közel 5 milliós ügyfélkört lát el, amely képességet jól ki lehet használni az energiaszolgáltatásban is, mind a lakossági ügyfelek, mind pedig a KKV-k körében. De az is vezérelt minket, hogy szeretnénk megtanítani a saját ügyfeleinknek, hogy miként lehet okosan energiát fogyasztani, miként lehet monitorozni és optimalizálni az energiafogyasztást.
Ezen felül szerettünk volna nagyobb publicitást szerezni olyan környezethatékony megoldásoknak, amelyeket a saját telephelyeinken is használunk, illetve tesztelünk. Van olyan bázisállomásunk, amelynek energiaellátásában hidrogéncellás rendszer segédkezik, használunk nap- és szélenergiát is, de hőszivattyús rendszereket is alkalmazunk egyes telephelyeinken, amelyek alternatív energiaforrásként technológiai hulladékhőt hasznosítanak. A csoport elfogadott energiastratégiája ezt a három szándékot igyekszik összekapcsolni, vagyis szeretnénk az új technológiákat bevezetni az energetikai értéklánc minden lehetséges eleménél.
Amennyiben számításba vesszük a telekommunikációs iparág alapvető trendjeit, akkor ez egy teljesen racionális irány, hiszen azzal kevésbé lehet számolni, hogy az emberek többet fognak telefonon beszélni, viszont arra lehet és kell is számítani, hogy az adatforgalom és a gépek közötti kommunikáció növekedni fog. Ez ad értelmet a távközlési hálózatok fejlesztésének is.
P.: Az energiapiaci belépésnek egyik legérdekesebb része a szektor szempontjából az volt, hogy lakossági ügyfelek körében is toborzásba kezdett a Telekom, amelyre azt megelőzően szinte nem volt példa Magyarországon. Hogy született ez a döntés?
P.R.: Úgy, hogy az egész energiakereskedelmi innovációnk egy nagyobb innovációs elképzelés része. Még egy definíciót kellene mindehhez hozzátennem, amiről eddig nem beszéltünk: a digitális otthon koncepció. Azt gondoljuk, a magyar háztartások több mint a felét elérve, hogy van fejlődési lehetőség abban, hogy hogyan éljük a napjainkat otthon.
Hiteles szolgáltató vagyunk, amely rendelkezik egy ismert és elfogadott márkával, minőségi kiszolgáló és számlázási háttérrel. Hiszünk abban, hogy a jövőben a fogyasztóinkat könnyebben meg tudjuk majd nyerni ahhoz is, hogy például saját energiafogyasztásuk racionalizálása érdekében használjanak intelligens mérőórát.
Továbbá a kereskedelmi tevékenység egy nagyon fontos tanulási folyamat első lépése ahhoz, hogy Magyarországon érdemben tudjunk beszélni smart grid - intelligens energiahálózat - koncepciókról, vagy hogy itthon is jelentős okos mérési penetrációt érhessünk el. Ahhoz, hogy ebben érdemi szerepet tudjunk vállalni, nem csak informatikai szolgáltatóként kell jelen lennünk a piacon, hanem a részesévé kell válnunk.
P.: A rezsicsökkentés mennyire borította fel az eredeti terveiket?
P.R.: A kérdést a Magyar Telekom mindenkor ügyfelei szempontjából közelíti meg. Meggyőződésünk, hogy energiapiaci szerepvállalásunk jó az ügyfeleknek és egybeesik a rezsicsökkentés szándékaival is. Büszkék vagyunk arra, hogy energiapiaci szolgáltatásainkkal évek óta hozzájárulhatunk a magyar háztartások kiadásainak mérsékléséhez. Az energiakereskedelemben fix kedvezményeket kínálunk az egyetemes szolgáltatásban érvényesülő energiadíjból azon lakossági fogyasztók számára, amelyek rendelkeznek egy élő Telekom Csoporthoz köthető előfizetéssel. Az új helyzetben is arra törekedtünk, hogy a lehető leghatékonyabbá tegyük a belső működésünket. Egy komplex innovációs kosárba tettük az energiapiaci tevékenységeinket, és nem azért, mert így akarjuk eladni, hanem mert ebben hiszünk. Ha csak magáért lenne, nem lenne értelme erről beszélni. Bár minden piacot meg lehet közelíteni többféleképpen, lehet benne többféle szerepet vállalni, de ügyfélélmény és ügyféligények kiszolgálásához valamilyen szintű versenynek léteznie kell. Az, hogy mi ebben részt veszünk, hosszú távú versenyintenzitást fog hozni ennek a szektornak, hovatovább ugyanazokról az ügyfelekről beszélünk, és mi mégis többet adunk.
Korábban is az egyenlő elbírálási feltételek mellett érveltünk, és bíztató, hogy az új törvénnyel a szabályozási keretrendszer kiegyensúlyozottabbá válik. Bár egyes részletek még nem ismertek, reményeink szerint a mostani változtatások lehetővé teszik számunkra, hogy a hosszú távú terveinket megvalósíthassuk.
P.: Hány ügyfelük van most?
P.R.: Június végi állapot szerint közel 175 ezer végpontot szolgálunk ki. Ez nem ügyfélszám, hiszen egy fogyasztóhoz több végpont is tartozhat. .
P.: Hasonló ütemben terveznek növekedni?
P.R.: Jelenleg vizsgáljuk az ezzel kapcsolatos lehetőségeket, még nem döntöttük el, hogy hasonló proaktivitással folytatjuk-e az ügyfelek akvirálását, vagy a meglévő energiaforrásainkat más célok mellé rendeljük-e. Igyekeztünk egy olyan rugalmas rendszert kiépíteni, amely gyorsan képes reagálni a környezet változásaira.
P.: A nemzetközi csoporton belül más országokban már történtek hasonló, az energiaellátással kapcsolatos lépések?
P.R.: Büszkék vagyunk arra, hogy energiapiaci szerepvállalásunk magyar innováció, a nemzetközi csoportban is elsőként léptünk erre az új területre. Kereskedelmi bevezetés máshol még nem történt, ugyanakkor tapasztalatainkat felhasználva előkészítési folyamat több országban van, például a Hravatski Telekom elég közel van ahhoz, hogy lépjen ez irányba. Amit mi Magyarországon létrehoztunk, az összvállalati teljesítményben - és itt nem kizárólag az energia árbevételi hatására gondolok, hanem az ügyfélmegtartó erőre és a továbbértékesítési lehetőségekre is - nagyon pozitív irányba befolyásolta a társaság eredményét az elmúlt két évben. Ehhez kapcsolódóan egyébként említhetném a biztosítási termékcsaládunkat is, amely mostanra már szintén milliárdos bevételt jelent a társaságunk számára.
P.: Milyen energiapiaci fejlesztéseken dolgozik jelenleg a Magyar Telekom?
P.R.: Az energiapiachoz köthető fejlesztéseink alapvetően három területre irányulnak, ezek közül kiskereskedelmi tevékenységről már beszéltünk. A második, hogy mennyire tudjuk akár háztartási, akár vállalkozási szinten megmutatni azt, hogy érdemes okosan fogyasztani. A harmadik, hogy mennyire tudjuk megmondani a szektorban lévő disztribútornak, értékesítőnek, adott esetben termelőnek, hogy ha a ma meglévő hálózatait informatikával, adathálózatokkal bővíti, akkor azzal mit nyerhet.
A másodikra van meglévő termékünk a vállalati szegmensben, úgy hívják, hogy Optimál Menedzsment. Ezt a rendszert a Telekom Csoport ingatlanjain, illetve meglévő berendezésein fejlesztettük ki. A lényege, hogy monitorozza az energiafogyasztást, majd meghatározott statisztikai módszerekkel prognózist készít a jövőben várható fogyasztásról. Ez egy nagyon fontos tényező egy energiakereskedő számára, hiszen a pontosabb fogyasztási menetrenddel érdemi megtakarítást lehet elérni, így jelentősen csökkenthető az energiafogyasztás költsége. Lakossági körben is folytatunk már erre irányuló kísérleteket, Szolnokon a T-City programunk keretében 20 smart home-ot hoztunk létre, és elemezzük a háztartások fogyasztási szokásait, illetve a napelemes termelés hatásait.
A harmadik terület a smart grid jellegű megoldások, amikor olyan intelligens technológiákat alkalmazunk, amelyekkel pontosabb és gyakoribb méréseket lehet elvégezni a fogyasztóknál, és ezáltal optimalizálható a termelés, illetve csökkenthetők a hálózati veszteségek. Szolnokon kétezer fogyasztónál telepítettünk okos mérőket, és fut egy párhuzamos pilot Budapesten a Ganz-telepen is. Ezek mögött nagyon jelentős szoftverfejlesztés áll, amely vezérli az órákat, rendszerezi a gyűjtött információkat és egy automatikus rendszeren keresztül elvégzi azokat a tevékenységeket, amelyeket ma még humánerőforrással végeznek.
P.: Meglátása szerint mivel magyarázható, hogy a hagyományos versenytársaik nem fordultak ilyen látványosan az energiapiac irányába?
P.R.: Mások nevében nem tudok beszélni, de azt látni kell, hogy ez egy innovációs tevékenység, ami ennek a vállalatnak kiemelten fontos.
P.: Viszonylag meglepő bejelentés volt, hogy együttműködésre léptek a MOL-csoporttal. Mi áll ennek a hátterében?
P.R.: Ebben a stratégiai együttműködésben számunkra fontos, hogy egy regionális szinten is meghatározó vállalattal tudunk beszélni olyan kérdésekről - ami átöleli a távközlést, az informatikát és az energetikát is -, amelyek fontosak a hosszú távú energetikai jelenlétünk szempontjából. Ráadásul az értékláncban betöltött szerepünk, értem ez alatt a termelést, disztribúciót és értékesítést, inkább komplementer, mint versenyző, tehát kölcsönös előnyök mutatkoznak az együttműködésben. A két cég ügyfélbázis tekintetében hatalmas lefedettséggel rendelkezik Magyarországon, és az együttműködés kiterjed a környező piacokra is.
P.: A MOL beszállítóként részt vesz a társaság energiaellátásában?
P.R.: Van már szerepe,társaságaink közötti együttműködést illetően pozitív tapasztalatokkal rendelkezünk. Az egy következő kérdés lesz, hogy lehet-e ezt majd a jövőben növelni.
Mindkét szervezet stratégiai partnerség iránti elkötelezettségét bizonyítja, hogy a megállapodás megkötését követő rövid időn belül közös termékkel jelentünk meg a távközlési piacon és folyamatosan vizsgáljuk a további kooperáció lehetőségeit. Az együttműködésünk jelzésértékű lépés Magyarországon. A mi stratégiai partnereink hosszú távon számolnak Magyarországgal, nem akarnak innen elmenni, és azért dolgoznak, hogy valami jót adjanak az országnak, értéket teremtsenek, akárcsak mi, így érdemes velük együtt dolgoznunk, ha abban még több érték van.