Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Ne fizess dupla árat a villamos energiáért: 15 perc az ügyintézés

Magyarországon a cégek már 10 éve megválaszthatják a villamosenergia-kereskedőjüket: aki ezt kihasználva megversenyezteti őket, jobb árat érhet el. A vállalati szektorban - főleg a kisvállalatok - alig foglalkoznak a kérdéssel, pedig Major György, az MVM Partner Zrt. vezérigazgatója szerint a kereskedőváltás olyan lehet, mint lehajolni a talált pénzért. Az áron kívül milyen szempontokat érdemes figyelembe venni, hogy érintette a kkv-szektort az elmúlt évek rezsicsökkentése, és mi a helyzet hazánkban a megújuló energiaforrásokkal?

Mit jelent a vállalkozók számára a villamosenergia-versenypiac ismerete és a kereskedőváltás ajánlása?
Magyarországon a cégek már 10 éve megválaszthatják a kereskedőjüket, ez annyit jelent, hogy a villamos energiát bárkitől vásárolhatják, akinek a megfelelő engedélyek a birtokában vannak. A hálózat ugyanaz, a meglévő infrastruktúráról tudnak ezek a szereplők is energiát vételezni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kereskedők egymással árban versenyeznek, az, aki kihasználja a lehetőséget és megversenyezteti a kereskedőket, jobb árat érhet el.

Milyen mértékű költségcsökkentési lehetőségek rejlenek a kereskedőváltásban? Hogyan találják meg egyáltalán a cégek a kereskedőket?
A kereskedőket viszonylag egyszerű megtalálni, a kereskedők általában hirdetik is magukat, nagyon sok reklám, média megjelenés van, ami segíti a szolgáltatók megtalálását, kiválasztását. A legegyszerűbben azonban a MEKH oldalán lehet tájékozódni, itt minden kereskedelmi engedélyes cég adata megtalálható. Arra, hogy ez mekkora költség megtakarítást jelent, általánosságban nehéz válaszolni.Az, aki az elmúlt években rendszeresen megversenyeztette a kereskedőket, megtakarítást érhetett el az energiaköltségekben, ezeknél a cégeknél százalékosan már nem jelentkezik olyan jelentős mértékű csökkenés. Aki viszont nem tette ezt eddig meg, ott jelentős megtakarítási potenciál van.
Erre tudnék egy konkrét példát is mondani: tavaly csináltunk egy olyan vetélkedőt az ügyfelek között, ahol díjaztuk azt, aki a legmagasabb villamos energia számlát tudta bemutatni. A tavalyi átlag piaci ár 18 forint volt, a nyertes 35 forinton vásárolt. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag dupla árat fizetett a villamos energiáért.
 
Az olajárak esése folytán most különösen felértékelődik a szolgáltatók megversenyeztetése, hiszen az év eleji esés a gázárakban még csak most fog jelentkezni. Egyetért ezzel?
Teljes mértékben. Igenis figyelni kell a világpiaci helyzetet, azt, hogy Európában milyen folyamatok zajlanak. Csökkenő villamos energia és földgáz árak vannak, ilyenkor nagyon fontos egy cégnek, hogy megszondázza a piacot. A kereskedői piac feltérképezése gyakorlatilag 4-5 ajánlat bekérését jelenti, ha ezt minden évben megteszi 2-3-szor, vagyis 2-3-szor 5 percet fordít rá egy évben, akkor igenis komoly költségcsökkentést tud elérni.

Mennyire nyitottak a vállalatok a váltásra? Kik azok a cégek, akiket érdemes ilyen ajánlásokkal megcélozni?
A nagyvállalatok egyértelműen élnek ezzel a lehetőséggel, náluk az nem kérdés, hogy állandóan versenyeztetik a kereskedőket. A középvállalatok felső hányadáról szintén elmondható ez, a középvállalatok alsó részéről és a kisvállalatokról viszont már kevésbé. Tudják ugyan, hogy nyitott a piac és lehet kereskedőt váltani, de igazán nem mozgatja meg őket, hogy realizálják is az ebből adódó hasznot.

Milyen változások várhatók ezen a téren? Számíthatunk arra, hogy a jövőben egyre több cég fog élni a kereskedésváltásból származó lehetőségekkel?
Azt remélem, hogy a józanész rákényszeríti a cégeket erre, bízom abban, hogy mindenki élni fog a jövőben ezekkel a lehetőségekkel. A gazdasági helyzet mindig nehéz lesz, ez pedig arra ösztönzi majd a cégeket, hogy a talált pénzért érdemes lehajolni.

Vannak még olyan további szempontok, amikre érdemes a cégeknek figyelnie a kereskedőváltáskor az áron kívül?
Miközben a kereskedő kiválasztásának elsődleges szempontja nyilvánvalóan a villamos energia ára, érdemes más tényezőket is figyelembe venni. Nagyon fontos, hogy a fogyasztó ismerje az igényeit és lehetőségeit: ennek felmérésében is segíthet a kereskedő.
Hiába szerezik be azonban a cégek kedvező áron a villamos energiát, ha a szolgáltatás nem megbízható: ha nem kapják meg időben a számlát vagy ha a hibásan kiállított számlák pontosítása sok utánajárást igényel vagy a kereskedő nem rendelkezik biztos háttérrel. Olyan társaságot kell választani, amely biztos pénzügyi háttérrel, tulajdonosi struktúrával, megbízható portfólióval működik, kellő garanciát adva a megfelelő piaci magatartásra és a kiemelkedő ellátásbiztonságra - ez jellemzően a hazai hátterű cégeknél érhető el.
Az elszámolás és a számlázás pontossága mellett fontos, hogy a felmerülő kérdések, kérések és problémák kezelése mindig zökkenőmentes legyen. Ma már minden kereskedővel szemben alapvető követelmény az internetes ügyfélszolgálat megléte. További előnyt azok a kereskedők tudnak nyújtani, amelyek dedikált kapcsolattartót, ügyfélmenedzsert biztosítanak az ügyfeleknek.

Milyen folyamatok zajlanak a környező országokban? Mennyire nyitottak itt a piacok a vállalati szektor számára? Mekkora a verseny a szolgáltatók között?
A régiós viszonyok elég eltérőek, vannak olyan országok, ahol elméletileg nyitott verseny van, de a gyakorlatban ez nem valósult meg, mert egy monopol szolgáltató van a piacon. Vannak olyan országok is, ahol viszont kifejezetten aktív a piaci verseny. Bár nem szomszéd ország, de ilyen Anglia, itt van a legnagyobb szabadpiaci verseny.

Összességében véve mi csökkenthetné leginkább a magyar vállalkozások rezsiköltségeit a jövőben? Mennyire nyitottak a megújuló energiaforrásokra a cégek?
A tavalyi évig a megújulók inkább PR célokat szolgáltak, ha valaki csinált egy beruházást, azt sokkal inkább a sajtónak tette. Ezt nem negatív értelemben mondom, csak arról van szó, hogy ezek a cégek leginkább PR előnyökre gyúrtak ezekkel a lépésekkel, intézkedésekkel. Igaz ez a kereskedőkre is, az elektromos közlekedésben átadott kutak inkább csak látvány kutak még. Ez a trend most megfordult, a cégek egyre inkább hajlandóak energetikai auditokban részt venni, olyan vizsgálatokban, amelyek feltárják a jelenlegi helyzetüket, az ebből adódó fejlesztési javaslatokat pedig készek akár pályázati forrásokból, akár saját finanszírozásból megvalósítani. Összefoglalva úgy látjuk, a gondolkodásmódban jelentős változás állt be.

A kereskedőváltást segítik az energiabróker cégek is. Mennyire működik jól nálunk ez a piac? Hol lehetne még fejleszteni?
Nálunk ez nem egy elterjedt megoldás, 2-3 nagy szereplő van a piacon, de a kereskedőváltás forgalmának nagy részét nem ők adják. Régebben ezek a cégek megtakarításból éltek, ez a dolog azonban véges, évről évre nem lehet mindig 10-15 százalékkal faragni a költségeket. Másfelől az ügyfelek is rájöttek, hogy ugyanazt a feladatok ők is el tudják végezni, 3 ajánlat bekérése nekik sem okoz különösebb nehézséget.Villamos energiában és földgázban az árstruktúrák rendkívül transzparensek, sokkal jobban összehasonlíthatóak, mint mondjuk a távközlésben, a szereplők ajánlatai elég jól összevethetők.

Mennyiben érinti a vállalati szektort az utóbbi években végrehajtott rezsicsökkentés? Sok díjelem terhelődött át az utóbbi években a szabadpiaci fogyasztókra. Milyen változásokra számítanak ezen a téren?
Jellemzően a hálózati díjelemek tekintetében voltak változások, ezek viszont egységesek. Mi, kereskedők a villamos energia árában versenyzünk, a költségek másik részét a hálózati elemek használata adja. Ez hatóságilag szabályozott ár, a mi versenyhelyzetünkbe nem szól bele.

De azzal azért egyetért, hogy összességében a lépések érintették a kkv szektor versenyképességét?
Természetesen, bizonyos szegmensekben ez negatívan hatott. Azt gondolom ugyanakkor, hogy ezek simán kitermelhetők azokból az energetikai beruházásokból, amikre lehetőségük van a kkv-knak.