Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Sourcing sikerek az állami szektorban

Társaságunk az elmúlt 6 hónapban több, mint 6,4 milliárd forintos összértékben szervezett állami beszerzéseket földgáz energia és villamos energia témakörben, ahol összesen 39 fogyasztó számára 915 fogyasztási helyen 1220 millió forintos megtakarítást értünk el, ezzel hozzájárulva az állami költségvetésből gazdálkodó szervezetek eredményesebb működéséhez. A beszerzések során 32 sikeres közbeszerzési eljárást bonyolítottunk le, ahol vállalatunk komplett szolgáltatás kertében biztosította a sikeres lebonyolításhoz szükséges műszaki szakértelmet, módszereket, bevált gyakorlatokat és eszközöket.

 

Sikeresen lezáródtak a 2011-2012 évi földgáz energia beszerzések. Megkezdtük a beszerzések kiértékelését, összesítését, elemzését. A szezon közbeszerzési oldalon is nagyon mozgalmas volt, hiszen a 20m3/h feletti teljesítménnyel rendelkező fogyasztási helyek kötelező szabadpiacra lépésének köszönhetően több ezer intézmény van szabadpiacon.

 

Az elmúlt 20 hónapos eredményeink távirati stílusban:

  • Állami beszerzések 10,4 milliárd forintos beszerzési összértékben
  • 2123 millió forintos elért megtakarítás
  • 80 ügyfél (Önkormányzatok, Kórházak, Felsőoktatás, Közszolgáltatók)
  • 1778 fogyasztási hely
  • 68 sikeres közbeszerzési eljárás lebonyolítása
  • Csoportos beszerzések önkormányzatok és intézmények energia ellátására

Szabadpiacra lépés – lehetőség és kényszer

 A szabad piaci energia beszerzés egy új dimenziót nyitott meg az állami beszerzésekben, hiszen korábban hatóságilag meghatározott árak miatt az energia nem volt beszerzési téma. Ennek megfelelően nincs megfelelő tapasztalat és számos nehézség, probléma merült fel (lásd lent) a beszerzések során. A döntő bizottság számos eljárást érvénytelenített, amelynek eredményeképpen a hibás előkészítés és lebonyolítás miatt az érintettek beragadtak a korábbi szolgáltatóhoz a piaci árakhoz képest magasabb árakba.

Amíg az alacsony világpiaci villamos energia árak egy kedvező lehetőséget teremtettek a szabadpiacra történő kilépéshez, hosszabb távú szerződések megkötéséhez, addig földgázban a tavaly július elsejétől kötelező szabadpiaci vételezés az állami költségvetésből gazdálkodó szervezetek számára is lépés kényszer volt. A jogalkotók nem teremtettek lehetőséget az egyetemes szolgáltatásból történő vételezésre 20 m3/h teljesítmény felett, így tavaly július elsejétől számos önkormányzati intézmény – köztük iskolák, óvodák, múzeumok - kezdte meg a vételezést a szabad piacon, amely számos bizonytalanságot és kockázatot hordoz ezen szervezeteknek ( pl. olajárakhoz és USD árfolyamhoz kötött nehezen kezelhető képletes árformulák, szűk mennyiségi sávok, kötbérek stb.) Immáron eltelt egy év a szabadpiacon, de a fogyasztók nem lettek felkészültebbek, sőt sok esetben még egy évre beragadtak korábbi szolgáltatójukhoz információ, vagy szakértelem hiányában. Ismét összegyűjtöttük a klasszikus hibákat.

Problémák, nehézségek az állami energia Beszerzésekben

 Összegyűjtöttük azon problémákat, amelyekkel szembe kell nézni az állami beszerzések esetében és amelyek hozzájárultak a kudarcokhoz, eredménytelen eljárásokhoz, nem kívánt szigorú feltételekhez, konstrukciókhoz. Megkülönböztetünk passzív problémákat, amelyre nincs ráhatásunk és aktív problémákat, amelyek kezelhetők.

Több esetben a fogyasztók költségmegtakarítási címen nem alkalmaznak tanácsadót, aminek eredményeképpen a költség elkerülés helyett óriási többlet költség jelentkezik (pl. sikertelen eljárás miatt már nincs idő lefolytatni a tendert, így a fogyasztó beragad az aktuális szerződésébe, így a magas árba;  olyan elemek kerülnek a szerződésekbe, aminek óriás nagy kockázata van és jelentős költséget képviselhet).

Alapvető (passzív) problémák:

  • Tapasztalat hiánya - Nincs megfelelő tapasztalat az energia beszerzésekben, hiszen korábban nem volt beszerzési téma
  • Időzítés - A közbeszerzési eljárás időigényes, ami nem alkalmazkodik a napi szinten változó árakhoz, így nem aknázható ki a tőzsdei mélypont és a megfelelő időzítésből származó árelőny
  • Közbeszerzés, mint folyamat – Sajnos az állami költségvetésből gazdálkodók számára energia beszerzés esetében jelenleg 8,0 millió forintos értékhatár felett elkerülhetetlen a közbeszerzés, ami a legnagyobb állami energiafogyasztók számára (pl MÁV, BKV) nem teszi lehetővé a tőzsdén vagy az MVM által kiírt aukciókon történő közvetlen vásárlást, ami alacsonyabb beszerzési árakat jelentene

Kivédhető (aktív) problémák:

  • Szakértők hiánya – Több esetben úgy gondolták az érintettek, hogy szakértő nélkül a tapasztalt közbeszerzési csapattal képesek lekezelni az energia beszerzést. Több esetben ez végzetesnek mutatkozott.

    Eredmény: Torz értékelési szempontos, hibás értékelések, irreális súlyszámok, hibás szerződések

  • Piaci ismeret hiánya – Az energetikai szakember önmagában még nem jelent megoldást, sok esetben láttunk az ajánlatkérő számára túl szigorú, vagy a kereskedők számára kezelhetetlen feltétel rendszert, amelyet műszaki szakemberek készítettek elő. A probléma abból adódik, hogy nincs meg a megfelelő rutin, jártasság és naprakész piaci ismeret az energia beszerzések területén. Ezeket a beszerzéseket a kereskedők egyáltalán nem vagy nagyon nehezen tudják kezelni

    Eredmény: Alacsony részvételi szám, nem kívánt szerződéses feltételek, szankciók stb.

  • Nem megfelelő eljárás típusválasztás - Figyelem! A gyorsított eljárás nem indokolható késedelemmel, szerződés időtartam közeli lejártával, hiszen ez tudott volt!! Tárgyalásos eljárás esetében szintén megfelelő indok szükséges!  

    Eredmény: Az aktuális szolgáltatóhoz kötődés még egy évre

  • Későn reagálás – Nem veszik figyelembe az energia piacra vonatkozó határidőket (sok fogyasztót hiába tájékoztattunk nem foglalkoztak a témával, mire elővették már késő volt  

    Eredmény: Érvénytelenített vagy visszavont eljárások

  • Tanácsadói félrevezetés – Több esetben tapasztaltuk, hogy a tanácsadók saját üzleti szempontjaikat szem előtt tartva terelik az ügyfelet. (pl. szigorú feltételeket írnak ki, amelynek kivédésében később segítséget nyújtanak) Óvva intünk mindenkit a kisebb tanácsadóktól! 
  • Benchmark, piaci információ hiánya – Fogyasztók nincsenek tisztában az elérhető árakkal, elérhető feltételekkel, nem végeznek költségelemzést és piackutatást, így egy költséges eljárás eredményeképpen rosszabb pozícióba kerülhetnek. 

    Eredmény: Sok hűhó semmiért

  • Fogyasztási adatok hiánya – Sok esetben a legnehezebb feladat összegyűjteni a fogyasztók fogyasztási szokásait, mennyiségeket. Tapasztalataink szerint több önkormányzat nincs tisztában fogyasztási adatokkal, nem találhatók az energiaszerződések, nincsenek historikus adatok, sok esetben a fogyasztási helyek, kezelt városi intézmények hiánymentes meghatározása is problémás. 
  • Információ hiánya, tájékozatlanság – Az információ nagy kincs, hiszen ha nincsenek tisztába a fogyasztók a szabad piaci energia beszerzés folyamatával, lehetőségeivel, kockázatosnak és költségesnek látják a kereskedőváltást akkor természetes, hogy félnek a folyamattól és inkább nem tesznek semmit, gyakorlatilag struccpolitikát folytatnak. Ha nem tesznek semmit, biztos nem hibáznak. Sajnos ez az energia piacokon nem működik, sőt ellentétes hatása van és nagy ára lehet.  
  • A szerződésekbe számos nem kívánt feltétel, klauzula benne marad (pl. hosszabb felmondási határidő, last call opció), ami a szerződés felmondását, vagy a tisztességes versenyt korlátozza. Ember legyen a talpán, aki első olvasatra a 30-40 oldalas szerződésekben megtalálja a kritikus pontokat, amit a jogászoktól sem várhatunk el, mert nem energia beszerzési szakértőként olvassák a szerződést 
  • A szerződést nem mondták fel időben, így beragadtak az aktuális szerződésbe.
  • Rendszer Használati Díjak nem kerültek figyelembe véve az eljárásban (kereskedő adhat kedvezőbb árat, mivel hatóságilag maximalizált, így kedvezőbb ár adható)

Elektronikus Árlejtés, mint a siker záloga az energia beszerzésekben

Az általunk lebonyolított eljárásokba lehetőség szerint alkalmaztunk a versenyszférában népszerű elektronikus árlejtést, amelynek keretében a kereskedők egy internetes licit formájában versenyeztek. Az elektronikus aukciók óriási előnye, hogy amíg a kereskedők számára áttekinthetőséget, versenysemlegességet és esélyegyenlőséget biztosít (hiszen egy előre rögzített perem feltétel rendszer mellett kizárólagosan az ár/árformulára történő licitálás során az nyer aki a legalacsonyabb ajánlatot prezentálja) addig az ajánlatkérők számára a piacon elérhető legalacsonyabb árat garantálja a nyílt verseny miatt.

Társaságunk szakemberei részt vettek az elektronikus árlejtést szabályzó rendeletek előkészítésében, így megfelelő jártassággal rendelkezők az aukciók gyakorlatában, amelyet a szakembereink által előkészített és lebonyolított 3500 aukciós szám is megerősít. Az elektronikus árlejtésben tapasztalatok szerint 3-15%-kal kedvezőbb eredmények érhetők el.